Jak w 3 krokach zrealizować projekt hardware z wykorzystaniem druku 3D?
Około 70% wszystkich projektów druku 3D, jakie realizujemy, to obudowy i części do urządzeń elektronicznych. Technologia druku HP Multi Jet Fusion, z jakiej korzystamy, jest idealnym rozwiązaniem do tego rodzaju zastosowań, zwłaszcza przy w produkcji nisko i średnioseryjnej.
Jeśli zastanawiasz się nad wykorzystaniem tej technologii w swoim projekcie, w tym artykule opiszemy krok po kroku, jak wygląda proces zamówienia i realizacji obudowy lub części do urządzeń w druku 3D MJF.
Co sprawia, że technologia Multi Jet Fusion tak dobrze sprawdza się przy obudowach do urządzeń?
Pierwsza drukarka MJF została wprowadzona na rynek przez firmę HP w 2016 roku, kiedy druk 3D był już stosunkowo dobrze rozpowszechniony. Urządzenie powstało z myślą o tym, żeby uprościć, przyspieszyć i zmniejszyć koszt krótko i średnioseryjnej produkcji elementów z tworzyw sztucznych i rozwiązać część istotnych problemów związanych np. z drukiem 3D w technologii SLS.
Jakie więc są kluczowe atuty drukarek MJF pod kątem realizacji projektów hardware?
- Bardzo szybki czas realizacji projektów (kilka dni w porównaniu z ponad 2 miesiącami w przypadku technologii wtryskowej)
- Wysoka opłacalność przy wolumenach poniżej ~1000 sztuk
- Możliwość dowolnych zmian w projekcie przed każdym wydrukiem
- Ekonomiczne i ekologiczne rozwiązanie (druk korzysta z 20% nowego proszku i 80% wcześniej użytego)
- Możliwość zastosowania w wielu branżach (poliamid jest odporny na wodę i certyfikowany jako bezpieczny w kontakcie ze skórą)
W wielu przypadkach druk 3D staje się jedynym rozwiązaniem, które umożliwia zrealizować projekt w ustalonym budżecie, co jest częstą sytuacją w przypadku sprzętu specjalistycznego. Dzięki możliwości zrealizowania serii np. 20 sztuk, producent tworzący innowacyjne urządzenie jest w stanie stosunkowo niskim kosztem realnie przetestować swój produkt na rynku i rozważyć dalsze kroki jako biznes.
Więcej o technologii i jej przyszłości przeczytacie w artykule „Dlaczego technologia MJF tak szybko się rozwija?”.
3 kroki do realizacji projektu
Poniżej opiszemy, jak wygląda ten proces w przypadku naszej firmy. Standardowo proces ten zamyka się w ok. kilku tygodniach, chociaż sam druk sprawdzonego wcześniej projektu w wyjątkowych sytuacjach jesteśmy w stanie zrealizować nawet w 24 godziny.
Oto poszczególne kroki procesu:
1. Stworzenie pliku projektowego pod druk 3D
Jeśli klient ma już własny model, po naszej stronie leży sprawdzenie, czy na pewno nadaje się on do druku 3D. Zdarza się, że niektóre elementy muszą być wykonane nieco inaczej, by zapewnić odpowiednią wytrzymałość. Jeśli klient nie ma gotowego projektu,, pomagamy w jego stworzeniu. Czas trwania tego procesu jest zależny od bardzo wielu czynników i może trwać od kilki dni do tygodni. .
Często sugerujemy także zmiany pod kątem ekonomicznym. W przeciwieństwie do technologii wtryskowej, w druku 3D możemy sobie pozwolić na praktycznie każdy kształt, w tym elementy puste w środku. Dzięki temu można znacznie zaoszczędzić na projekcie, zachowując przy tym wymaganą dla danego elementu wytrzymałość, korzystając np. z tzw. plastra miodu. Na tym etapie decyduje się nie tylko o samym kształcie, ale i wykończeniu elementów, czyli m.in. wygładzeniu i kolorze.
Oczywiście, gdy jest to kolejny wydruk sprawdzonego projektu, krok ten całkowicie pomijamy, chociaż jest to zawsze dobry moment na wprowadzenie poprawek do projektu.
2. Wykonanie prototypu lub serii testowej (3-5 dni)
W zależności od sytuacji, po zakończeniu projektowania przechodzimy do wydruku projektu prototypu lub serii testowej. Ze względu na niski koszt realizacji nawet jednej sztuki, technologia ta świetnie się nadaje do projektowania iteracyjnego, kiedy zakładamy, że zbierając opinie użytkowników i testując produkt, stale będziemy wprowadzać poprawki.
Po przetestowaniu prototypu lub pierwszej serii produktów, zazwyczaj przechodzimy do ostatecznych szlifów projektu i druku większych serii.
3. Ustalenie ceny i planowanie druku
Wstępne projekty wyceniane są na podstawie prostej kalkulacji w naszym narzędziu lub indywidualnie w przypadku skomplikowanych modeli. Następnie umawiamy konkretne terminy dostarczenia części. Jeśli klientowi wyjątkowo zależy na czasie, zazwyczaj jesteśmy w stanie przyspieszyć proces, ale wpływa to na wycenę. Rekordowe dostarczenie części w naszym przypadku trwało około 12 godzin.
Jeśli jednak klient jest gotów na zamówienie większych wolumenów lub zaplanowanie zamówień na kolejne miesiące, jesteśmy zawsze w stanie zaproponować bardziej atrakcyjne ceny. W przypadku większych zamówień, bierzemy zaliczkę w wysokości 50% całego zamówienia.
Druk 3D jako idealna metoda w nowoczesnych metodologiach produkcji i zarządzania
Krótki czas dostarczenia części oraz niska cena przy niedużym wolumenie to czynniki, dzięki którym druk 3D doskonale sprawdza się zwinnych metodologiach, jak np. w JIT (just-in-time manufacturing), czy DDMRP (Demand Driven Material Requirements Planning).
Pozwala ona na tworzenie części tylko wtedy, gdy jest na nie potrzeba i w dokładnie takiej ilości, na jaką jest zamówienie. Dzięki temu firmy nie muszą zamrażać środków w zasobach, które nie wiadomo, kiedy (i czy w ogóle) będą potrzebne.
Jeśli uważasz, że druk 3D będzie odpowiednią metodą w Twoim przypadku, skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci w Twoim wdrożeniu.