fbpx

Technologia druku 3D zredukuje masę samolotów Airbus

23 września 2019

Kilka lat temu, kiedy Airbus opublikował nagranie przedstawiające wizję samolotu wydrukowanego w 3D, wydawało się absurdalne. Jednak od tamtego czasu, zarówno możliwości druku 3D i plany Airbusa zmieniły się na tyle, że projekt stał się możliwy. Na rynek trafiły drukarki 3D dużej skali, wydrukowano stryktury tak duże, że da się je połączyć w budynek.Aby zmniejszyć masę samolotów, Airbus zwrócił się do Autodesk’u w celu stworzenia lekkich przegród do kabin, używanych do oddzielania pomieszczeń klas i załogi. Zaprojektowana w Autodesk University w Las Vegas część jest znacznie lżejsza od pierwowzoru. Wydruk 3D elementu zdolnego wytrzymać napór masy ciał stewardów umożliwił redukcję masy z 65 kg do 30 kg. Bastian Schaefer, menedżer innowacji w Airbusie, zaznacza: „Naszym celem było zmniejszenie masy o 30%, a osiągnęliśmy redukcję o 55%. A to dopiero początek projektu.”airbus1Element nie tylko wymaga mniejszej ilości materiału, ale jest też zoptymalizowany pod względem wytrzymałościowym, co jest niezwykle trudne dla projektanta. Autorem projektu jet David Benjamin, który inspirację zaczerpnął z tzw „śluzowców”, organizmów tworzących bardzo wytrzymałe struktury. Przy wykorzystaniu Autodesk Dreamcatcher przeprowadzono dziesiątki tysięcy iteracji algorytmu generującego strukturę i analizującego naprężenia.6a017c3334c51a970b01b8d17d398f970c-800wi Prototyp przegrody przeszedł standardowe testy konieczne przy produkcji wyposażenia samolotów. Planowane jest wprowadzanie finalnego produktu na pokłady Airbusów już w przyszłym roku. Jeśli projekt odniesie sukces, być może firma zastosuje generowanie modeli części i ich druk 3D dla większych elementów. Kiedy cały samolot będzie wydrukowany wciąż nie da się określić, ale jak twierdzi Schaefer – „Taki jest cel, aby być w stanie wydrukować cały samolot lub jego duże części.”airbus2Źródło: http://inthefold.autodesk.com/