Jak Audi wykorzystuje druk 3D z metalu?

Audi, jeden z gigantów branży automotive na początku 2017 podał oficjalną informację o podjęciu współpracy z firmą EOS, wiodącym producentem drukarek 3D m. in. drukujących z metalu w technologiach ELB i DMLS. Współpraca ma polegać nie tylko na dostarczeniu odpowiedniego osprzętu do fabryk Audi. Zakłada ona również wsparcie w rozwoju zastosowań druku 3D oraz szkolenie inżynierów aby finalnie zostali ekspertami w kategorii technologii przyrostowych.

Audi wiąże duże nadzieje z drukiem 3D. Są przekonani, że rozwój tej technologii pozwoli im zwiększyć efektywność oraz obniżyć koszty produkowanych części. Podstawowym zastosowaniem na tą chwilę jest rapid prototyping. Druk 3D z metalu daje projektantom możliwość tworzenia funkcjonalnych prototypów oraz  przetestowania ich nawet kilka godzin po zaprojektowaniu. Technologie przyrostowe dają również możliwość eksperymentowania z geometrią, która była dotychczas nieosiągalna dla tradycyjnych technik wytwarzania.

Oprócz prototypowania Audi wykorzystuje druk 3D z metalu do wytwarzania narzędzi produkcyjnych i montażowych. Dyrektor do spraw wytwarzania narzędzi Jörg Spindler mówi: “Dzięki tej technologii mamy możliwość implementacji w narzędziach funkcjonalności oraz struktur wewnętrznych, których nie byliśmy dotychczas w stanie wytworzyć przy pomocy konwencjonalnych metod. Szczególnie w przypadku krótkich serii produkcyjnych możemy wytwarzać konstrukcje o zredukowanej masie szybko i ekonomicznie.”

Wiele firm produkuje duże serie części zamiennych, które przez lata zalegają w magazynach i muszą być rozsyłane po całym świecie. Audi postanowiło wykorzystać technologię wytwarzania przyrostowego aby wyeliminować ten problem.  Dzięki drukarkom 3D części zamienne mogą być  szybko wytwarzane od ręki w poszczególnych placówkach. Niestety technologia nie pozwala jeszcze aby produkcja części tą metodą była ekonomicznie opłacalna we wszystkich przypadkach, więc dotyczy to tylko niektórych elementów. Cały czas trwają jednak badania nad szerszym wykorzystaniem tego rozwiązania.

Ciekawym projektem, w którym Audi wykorzystuje technologie przyrostowe jest projekt łazika księżycowego o nazwie Audi lunar quattro. Harald Eibisch iżynier rozwoju technologii przyrostowych i odlewnictwa mówi “Druk 3D z aluminium pozwala produkować części o małej masie, o niemalże dowolnym kształcie z zamkniętą powłoką. Grubość ściany koła Audi lunar quattro to zaledwie 1mm, lecz mimo tego cechuje się ono bardzo dużą wytrzymałością dzięki zawansowanej geometrii. ”  Dzięki zastosowaniu technologii druku 3D udało się obniżyć masę pojedynczego koła o 400g. Wydaje się, ze nie jest to dużo, lecz dzięki oszczędności 1,6kg na 4 kołach, łazik będzie mógł zostać wyposażony w dodatkową aparaturę badawczą wartą 1,28 miliona euro.